Vrijwilligers gezocht Peelscholvertream!

Maandag, 19 juni 2017

HSV de Peel is op zoek binnen de leden naar 2 vrijwilligers die mee kunnen werken aan het Peelscholverteam.

Zoals de meesten wel weten liggen er 6 luidspeakers in het viswater De Brink. Uit deze luidspeakers komen Orka-geluiden. Wij noemen deze apparatuur “Peelscholver”. De Orka is de natuurlijke vijand van de Aalscholver, door dit geluid in het water te brengen verjagen we de aalscholver. Dit doen we nu al verschillende jaren en de resultaten zijn eigenlijk best goed. In het verleden waren er grote getalen aalscholvers aanwezig nu nog maar enkele. Ook onderzoek en monitoring hebben uitgewezen dat we minder aalscholvers hebben. We kunnen dit ook zien aan het kleine broed wat er afgelopen jaren zit.

Op de oevers staan op 2 verschillende locaties een kast waarin geluidsdragers zitten, en zoals aangegeven liggen er 6 luidspeakers in het water waar we regelmatig naar toe moeten voor controle, gemiddeld is dit nu 3-4 keer per jaar maar dit is een klein beetje afhankelijk hoe alles blijft werken. (het is natuurlijk elektronica)

Wat zoeken we binnen ons team.
Eigenlijk iemand die op meestal een vrije zaterdag(morgen) of een lange avond tijd heeft om samen met andere leden van het team op het water te gaan met de boot van HSV de Peel. We varen dan speakers af en controleren zo of alles het nog doet. We maken dan de speakers ook schoon van algengroei. Daarnaast zijn 2 rechterhandjes en een klein beetje kennis van elektronica ook wel handig.

Indien je meer wil weten over de Peelscholver dan kan je dit doen bij Hans van den Akker, of via de mail hans@akkercis.nl