Jeugddagen HSV de Peel groot succes!

Woensdag, 4 september 2024

De jeugd heeft de toekomst. Ook bij HSV de Peel.

Eindelijk! Het was zover. Al weken had onze jeugd er naar uit gekeken. Ze mochten een nacht mee gaan karpervissen op ons prachtige viswater: De Brink. En dat niet alleen. Er waren ook nog eens veel activiteiten georganiseerd door ons superenthousiast bestuurslid Sander van Berlo. Een paar maanden geleden had Sander in het bestuur geopperd om een dag voor de jeugd te organiseren. Iedereen was direct voor. Dat zou fantastisch zijn. En zo gezegd zo gedaan. De jeugd die doorgaans op de Clarinet vist, werd gevraagd of ze dat leuk zou vinden. En dat bleek zo te zijn. Er werd een app-groep aangemaakt en de rigs werden al vele weken voor de ‘echte dag’ geknoopt. Ze hadden er heel veel zin in. En toen was het zaterdag 24 augustus. De dag was tijdig aangekondigd bij alle leden zodat er ook voldoende stekken beschikbaar waren.

Clinics

Maar voor er gevist kon gaan worden in koppels (volwassene – jeugdlid) werden er enkele zeer interessante clinics verzorgd door experts. Hier konden zelfs de meest ervaren leden nog wat van leren. Om 12 uur was het verzamelen op de Brink en werd er geloot voor de koppels. Er werden vier clinics van een half uur verzorgd. Na deze clinics wisten de jeugdleden alles van het knopen van rigs tot het accuraat werpen met hengel en pijp. En uiteraard zonder de pijp en hengel het water in te gooien. Ook werd er aandacht besteed aan de visveiligheid. Zeer belangrijk bij het vissen op karper.

Eten

En na al die clinics begonnen de magen ook te knorren. Sander had een frietwagen besteld en zo was er voor iedereen friet met snacks. En dat liet de jeugd zich goed smaken. Naar het schijnt waren er ook enkele volwassen die bijzonder grote trek hadden. (of thuis niet zo vaak friet kregen).

Het echte werk

En dan was het toch echt zover. De stekken werden verloot en iedereen ging de hengels klaar leggen en de tenten opzetten. Hoewel dat laatste achteraf niet voor iedereen nodig was. Er werd maar weinig geslapen.

Tijdens de nacht werd er goed gevangen. Zelfs een zeer grote snoek.

Om 9.30 was het einde van het vissen gepland, werd er ontbeten. Ook werden de prijzen uitgereikt, maar eigenlijk was iedereen winnaar. Er werd al direct geroepen: ‘Volgend jaar weer’!

De jeugddag was een initiatief van Sander van Berlo met de volle steun van het bestuur van HSV de Peel. Wij vinden het belangrijk om de jeugd betrokken te houden bij de vereniging. Dat we ze laten zien dat er meer is dan gamen. En ook vinden we het belangrijk dat ze leren respectvol om te gaan met de vissen en de natuur. Onze jeugd heeft bewezen dat ook te kunnen. Door deze dag samen te beleven met jong en oud ontstaat er ook wederzijds respect en begrip. Kortom: het was super!

We willen de volgende mensen en bedrijven bedanken. Hopelijk zijn we daarbij niemand vergeten. Mocht dat zo zijn dan ook dank aan diegenen.